Persbericht 2 oktober: reactie op onderzoekscijfers van Vias rond incidenten met Voetgangers.

Incidenten op voetpaden en in voetgangerszones
Uit een nieuwe studie van Vias blijkt dat bijna de helft van de incidenten met voetgangers gebeurt op voetpaden en in voetgangerszones. Dat is op zich logisch, want daar bevinden voetgangers zich het vaakst. Maar net die plekken zouden veilige havens moeten zijn – geen risicoplekken.
Steeds snellere en zwaardere fietsen zoals e-bikes en speedpedelecs en het toenemend aantal e-steps vergroten het risico op conflicten. Ook afleiding, overdreven snelheid en agressief rijgedrag spelen een belangrijke rol.
Het echte probleem: de verdeling van de straat
Vandaag worden voetgangers en fietsers vaak in krappe ruimtes tegen elkaar uitgespeeld, terwijl de auto het grootste deel van de straat inneemt. De Voetgangersbeweging stelt dat een herverdeling van de openbare ruimte noodzakelijk is om straten veiliger en leefbaarder te maken.
Tom Dhollander, gedelegeerd bestuurder van de Voetgangersbeweging: “Zelfs op voetpaden en in voetgangerszones – plekken die in de eerste plaats voor voetgangers bestemd zijn – gebeuren te veel incidenten. Dat toont aan dat we voetgangerszones écht voetgangersvriendelijk moeten maken. Maar dat kan enkel als fietsers buiten die zones kunnen rekenen op veilige en comfortabele infrastructuur.”
Concrete maatregelen voor meer voetgangersveiligheid
De Voetgangersbeweging pleit voor structurele oplossingen:
- Brede, obstakelvrije voetpaden van minstens 2 meter, met strikte handhaving tegen foutparkeerders en wildgeplaatste fietsen/steps.
- Echte voetgangerszones: gemotoriseerd verkeer drastisch beperken en snelle tweewielers bannen of verplicht stapvoets laten rijden (max. 6 km/u).
- Duidelijke scheiding van functies, zodat voetgangers en fietsers elk hun eigen veilige ruimte hebben, zeker op drukke plekken.
- Alternatieve infrastructuur voor fietsers: veilige, voldoende brede en comfortabele fietspaden buiten de voetgangerszones, zodat snelle tweewielers niet op trottoirs of in voetgangersgebieden belanden.
- Herbestemmen van ruimte: parkeerplaatsen en rijstroken ombouwen tot bredere trottoirs, veilige oversteekplaatsen en leefbare straten.
- Strikte snelheidscontrole in de bebouwde kom, met trajectcontrole en snelheidsremmende maatregelen.
- Bewustmaking én handhaving: campagnes voor fietsers, stepgebruikers en automobilisten, gecombineerd met gerichte controles.
Maand van de Voetganger
Niet toevallig roept de Voetgangersbeweging de maand oktober uit tot Maand van de Voetganger. Met tientallen initiatieven in heel Vlaanderen tonen we dat er grote urgentie is én breed draagvlak om voetgangers eindelijk de plaats en bescherming te geven die ze verdienen.