Over de campagne

Wat is de Maand van de Voetganger?

De Maand van de Voetganger is een jaarlijkse campagne in oktober die helemaal in het teken staat van stappen en bewandelbare publieke ruimte.

Met dit initiatief vraagt de Voetgangersbeweging aandacht voor:
🚶‍♀️ het belang van stappen – voor je gezondheid en voor bruisende en leefbare buurten
🚧 de obstakels waar voetgangers dagelijks mee te maken krijgen
📣 de nood aan een sterk en structureel voetgangersbeleid

Werk mee aan een bewandelbare stad of gemeente voor jezelf, je kinderen, je ouders, je buren, … Want voetgangers, dat zijn we allemaal!

Waarom deze campagnemaand?

Te voet gaan is de meest duurzame én inclusieve vorm van verplaatsing, maar slechts 4 op de 10 mensen gaat graag te voet in de eigen gemeente. Slechte voetpaden, obstakels, druk verkeer, te weinig groen en zitplekken of het ontbreken van voorzieningen op wandelafstand maken stappen vaak onaantrekkelijk en soms zelfs onmogelijk. Dat moet anders.

Het voetpad zou een rode loper moeten zijn in plaats van een hindernissenparcours. Bewandelbare steden en gemeenten zijn aantrekkelijker, socialer, duurzamer, veiliger, gezonder en rechtvaardiger! Met de Maand van de Voetganger willen we die boodschap kracht bijzetten. Want als we écht willen inzetten op leefbare steden en dorpen met gelijke mobiliteitskansen voor iedereen moeten we beginnen bij de voetganger.

Iedereen is voetganger en iedereen kan meedoen!

De Maand van de Voetganger richt zich naar burgers, verenigingen, bedrijven en (lokale) besturen. Iedereen kan meedoen! Daag jezelf uit om extra stappen te zetten, organiseer een actie, ondersteun de campagne of laat van je horen met de #maandvandevoetganger en #iedereenvoetganger. Ontdek hoe je kan meedoen!


Een initiatief van Voetgangersbeweging

In 2024 lanceerde Voetgangersbeweging de eerste editie van de Maand van de Voetganger. Met het oog op de verkiezingen, werden de nieuwe ministers en lokale besturen opgeroepen om volwaardig voetgangersbeleid hoog op de agenda te plaatsen.

De allereerste Maand van de Voetganger bracht burgers en meer dan 30 organisaties en besturen op de been. Ze zetten acties op poten en communiceerden volop mee. De toon is gezet: oktober wordt dé vaste maand om stappen te zetten voor een wandelvriendelijke omgeving. Doe jij ook mee?

Zij doen mee

Wandel.be
Puurs-Sint-Amands
Gemeente Puurs-Sint-Amands
vzw OZCS Midden-Kempen Sint- Luciaschool
Telraam
De Zandloper
VSV
Gezond Leven
Fietsberaad
Gemeente Berlare
Netwerk Lokaal Sportbeleid
Markant
Stad Lommel
Lokaal Bestuur Ichtegem
Trage Wegen
Licht & Liefde
Emtex Life Science
Brain Embassy
Bond Beter Leefmilieu
Gemeente Wetteren
Stad Turnhout
Week van de Mobiliteit
RelyOn Belgium
gbs de Stip
Stad Mechelen
MobX
Wandelsport Vlaanderen
GBS Het Nest
Trein Tram Bus
SJSP campus Weststraat
Gemeente Tremelo
Octopusplan
Ergo Comfort
VVSG
Maasmechelen
Dentergem
Stad Gistel
Dag van de Trage Weg
MINT
Stedelijke Basisschool De Smidse
Stad Gent
VBS ’t Klavertje
De Lijn
Stad Brugge
Basisschool Lab’Oh
GBL AGENCY
Zemst
Universiteit Hasselt – Instituut voor Mobiliteit (IMOB)
Groene Halte
Inter
Basisschool Centrum Merelbeke-Melle
Netwerk Duurzame Mobiliteit
Gemeentebestuur Lummen
Walk Brussels
GBS Het Trapleerke
Voetgangersbeweging
Lokaal Bestuur Aartselaar
OMGEVING
Gezondheidsmakers
Infopunt Publieke Ruimte
Okra sport+
Recht op lucht
Stad Antwerpen
Mobiel 21
UZ Leuven
Gemeentelijke Kleuterschool De Vlindertuin
ACD
Fietsersbond
GroenPlus
Kortrijk
Tous à pied
johanna.be
SBO De Droomballon
GBS Het Nest
Antwerpen Verkenner
Visit Mol
Wommelgem
VBS ’t Klavertje Vier
Stad Brussel / Ville de Bruxelles
Vrijetijdscentrum De schelde
Gemeente Kapelle-op-den-Bos
Brussel Mobiliteit
Team Trottoir
Mpact
Symfoon
Moviganta
Valpreventie.be
Heusden-Zolder
Kind & Samenleving
Mobiel Kiel